Persona 3
Ida

Ung BPA-bruker med lett utviklingshemming og atferdsutfordringer

Ikke journalpliktig - Psykososial oppfølging og atferdsregulering

Alder: 18 år

Bosted: Egen leilighet nært foreldrehjem

BPA-behov: Struktur, sosial støtte, bistand i hverdagsaktiviteter og konflikthåndtering

Journalkrav: Mottar helsehjelp → ikke journalplikt fra kommune

Organisering: Ikke selv arbeidsleder; foreldre og verge følger opp med kommunen

Tvang: Ikke kap. 9-vedtak, men tiltak for å forebygge konflikter og utagering

Motivasjon: Vil være selvstendig og “leve som andre”, men trenger mye støtte

Frustrasjoner: Blir lett sint og frustrert ved misforståelser. Mistrives med nye personer og brå endringer

Behov: Forutsigbare og trygge assistenter. Støtte til følelsesregulering og struktur i hverdagen. Fagpersoner som kan samarbeide tverrfaglig og med familien

Digital kompetanse: Høy – bruker mobil, sosiale medier og spill daglig

Kommentar: BPA er et viktig alternativ til mer inngripende tiltak. Krever godt samarbeid og tett oppfølging for å fungere trygt

ida

Ung BPA-bruker med lett utviklingshemming og atferdsutfordringer

Omhu for Ida

Ida mottar psykososial støtte og hjelp med daglige aktiviteter som innebærer helsehjelp, men tjenesten er ikke journalpliktig. Ida tåler dårlig endringer og misforståelser og har utfordringer med emosjonell regulering og konflikter i hverdagen. Med Omhu som fag- og journalsystem vil en kunne gi Ida forutsigbarhet og trygghet i tjenesten.

Bistand og behov i fagsystemet

  • Det skal dokumenteres hva slags støtte som er gitt. Videre må endringer i det som fungerer samt endringer i behov dokumenteres. Eventuelle konfliktsituasjoner og hvordan de håndteres må også dokumenteres. Omhu som fagsystem har skreddersydde moduler for alt dette.

Systematisk arbeid med atferd og struktur

  • Assistentene trenger felles forståelse av rutiner, tiltak og verktøy for å evaluere hva som fungerer.
  • Omhu har skreddesydde moduler til å registrere episoder og reflektere over årsaker og løsninger. Omhu gir oversiktlig mulighet til å justere og evaluere tiltakene.

Sikrer forutsigbarhet og kvalitet i tjenesten

  • Omhu gir nye eller vikarierende assistenter rask tilgang til Dagsplan gjennom Omhu Dashboard samt kommunikasjonsstil og håndteringsstrategi gjennom skreddersydde beskrivelser i modul for Ekstra opplysninger.
  • Omhu bidrar til stabilitet og trygghet for Ida.

Støtte for samarbeid mellom aktører

  • Ida har tilgang i Omhu og deltar aktivt i samhandlingen for å ivareta en høy grad av brukerstyring
  • Verge, foreldre og kommunen er også involvert, med Omhu kan alle ha tilgang tilpasset sin rolle.
  • Omhu gjør det dermed lettere å dele oppdatert informasjon med endringsmeldinger i Omhu. I Omhu er det lett å koordinere tiltak gjennom modulene “Mål og tiltak” og “Planlegger” samt forberede møter og evalueringer.

Gir grunnlag for oppfølging

  • Omhu som fagsystem gir oversikt over tiltak, endringer og avvik. Omhu gir videre mulighet for faglig veiledning og gjør det enkelt å kvalitetssikre tjenestetilbudet.
For Ida er Omhu viktig fordi det gir struktur, trygghet og kvalitet i en kompleks tjeneste der faglighet og samhandling er helt avgjørende.

Eksempler fra Omhu

Vil du vite mer?

Er du interessert i å vite mer om Omhu sin funksjonalitet? Book en demo, eller ta direkte kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vi ser frem til å høre fra deg.